Ne dőlj be az ordas nagy kamunak! – ÍNSZE S2E11

– Annyiszor futottam csalásokba, hogy ma már hobbiból is nagyítóval nézem át a szenzációs ajánlatokat. A tények ellenőrzésével munkásabb leleplezni a tisztességtelen szándékot, viszont sok esetben teljesen egyértelművé teszi.

– Mit ért a tények ellenőrzése alatt?

Attól, hogy leírták, még nem igaz

– Ha egy kicsit messzebbről nézem, mielőtt nagyobb pénzt adtam ki, valami előtte meggyőzött. Ebben állítások szerepeltek. Pl.: ki-kivel-mit, és hogyan csinált.

De attól, hogy ezeket leírták, vagy valaki videóra vette, még nem biztos, hogy igazak. Ha átverésről van szó, akkor általában a sztorik nagyon gyenge lábakon állnak, és ha kicsit megpiszkáljuk, hamar találunk hazugságokat.

Internetes csalás - illusztráció

És minden ilyen hazugság fontos, ha ez nem egy kis színes hír arról, hogy pandabébi született az állatkertben, hanem rá akarnak venni valamire, aminek kőkemény anyagi vonzata is van.

– Tudom, tudom. A kis hazugság a szekrénybe bemászó rothadó csontváz mit-tudom-én milyen szaga. – mondta Péter, már unottan. – És hogyan csinálja az ellenőrzést?

Ellenőrző módszerek

Létezik egyáltalán, akiről, amiről szó van?

– Először az állításokban szereplő személyekre és szervezetekre szoktam rákeresni.

  • Személyeknél megnézem, hogy az illető létezik-e, és ha igen, akkor tényleg azzal foglalkozik-e, amit a cikk állít. Ha van fotó a cikkben, akkor ellenőrizném azt is, hogy hasonlít-e az illető hivatalos fotójára. Ha létező személy, akkor mennyire reális, hogy ebben a reklámban szerepel? Belefutottam már abba is, hogy a miniszterelnök képével reklámoztak gombaölő csodakrémet!
  • Szervezeteknél ellenőrzöm, hogy létezik-e, illetve megbízható-e. (A honlapja, vagy pl.: Wikipédia alapján nem tűnik-e álhír-, vagy propagandaoldalnak.)

Képek és videók

– A képeket és videókat előszeretettel használják meggyőzésre, ezért ezeket sem árt nagyító alá venni.

Ha a kép URL-jét megadjuk a Google képkeresőjében, az kilistázza, hogy ezt a képet hol használták még.

Rossz jel, ha

  • csak értékesítő oldalon szerepel, mert ha pl.: valós tudományos eredményről van szó, akkor meg kellett jelennie tudományos folyóiratokban is,
  • a képeken szereplő ember csak képmegosztó, vagy képkereskedő (stock photo) oldalakon jelenik meg, mert ha az lenne a szakmája, amit állítanak, valószínűleg megjelenne egy szakmai oldalon is,
  • rátalálok egy olyan oldalra, ami éppen azt a csalást leplezi le, amit olvasok,
  • a cikk helyi hírnek állítja be magát, de a kép URL-je egy távoli országba mutat, esetleg idegen karaktereket is tartalmaz (pl.: cirill betűk).
  • Én azt sem szeretem, ha az oldalon lévő űrlapok küldözgetik a világ túlfelére azt az adatot, amit beírok. Ezt az oldal kódjában lehet ellenőrizni a form tageknél.

Tartalmi ellentmondások

– A képek és videók tartalmi elemzésével is kiszúrhatunk hazugságokat:

  • Előtte-utána” típusú bizonyítékokat bármikor össze lehet vágni úgy, hogy felcseréljük a sorrendet. De az is előfordul, hogy nem ugyanaz a dolog vagy személy van a két képen, mert még ahhoz is lusták voltak, hogy eleget várjanak egy rendes utána-előtte képhez. Személyeknél néha csak hasonló a ruhájuk.
  • Előfordul, hogy a képanyagban nem stimmel valami, pl.: egyik fotón más terméket használnak, mint amit reklámoznak (mondjuk eltér a csomagolás).
  • Máskor meg egy ordító butaságot akarnak manipulált képpel alátámasztani (pl.: olyan műkoszt hordanak fel az autóra, ami tiszta vízzel is lejönne, és semmi szükség a csodaszerükre).

Hivatkozások

– Ezután leellenőrizném a hivatkozott tanulmányokat és tekintélyeket, hogy azok tényleg széles körben elfogadottak-e – feltéve, hogy egyáltalán be lehet azonosítani az eredetit. Ha nem, az is rontja a hihetőséget. Az egyik gyógyító csodaszernél például hivatkoztak arra, hogy a felfedezőjét Nobel díjra jelölték, csakhogy a jelöltek listája a bizonyos Nobel díjaknál sokáig nem is publikus, a publikusok közt meg nem volt ott. Szóval ez hogy lehetne igaz?

Mi lehet a ténybeli hibák hátterében?

– A rosszul megfogalmazott cikket és a szenzáció hajszolását még lehet mentegetni. Előfordul a valós médiában is. De ha az előbbiek közül valamelyik nem stimmel, tegyük fel a kérdést magunknak, miért? Hogyan kerülhettek a tartalomba nem létező szervezetek, vagy pl.: létező személyek olyan fotóval, ami nem őket ábrázolja?

Még ha csak egyszerű hibáról van szó, akkor is aláássa a cikk többi részének hihetőségét, mert aki írta, az felületes volt. De ha sok ilyen van, jóval valószínűbb, hogy egy cél érdekében manipulálni akarnak, hogy nekik adjam a nehezen megkeresett pénzemet.

A kép forrása: https://pxhere.com/en/photo/1566887

Ez a cikk az „Így ne szegényedj el” (ínsze) sorozat része. A történet Jani bácsiról szól, aki a pénzügyi rémtörténetek állatorvosi lova: szinte minden megtörténik vele, aminek nem lenne szabad. Amiről mesél, azt a valóság ihlette, de csupán a képzelet szüleménye. A történetben se valós személyek, se valós szervezetek nem fordulnak elő, és a valósággal való bármilyen egyezés csak a véletlen műve. A sorozat itt kezdődik, és az összes cikk itt található.

Hozzászólás Facebook-on: