Ne dőljünk be az álhiteleknek!

5M forintra 25 évig csak 20 ezer Ft a törlesztőrészlet? Nem túl szép ez, hogy igaz legyen?

 

Nemrég egy ismerősöm azt újságolta, hogy lakást fognak venni, és a vételár felére hitelt vesznek majd fel. Az ajánlat jól hangzott:

  • 5 millió forintra csak havi 20 ezer forintot kell törleszteni 25 évig

  • egy hete jártak a hitelt nyújtó cégnél, és állítólag a héten pénteken már meg is kapják a pénzt, illetve kifizethetik a lakás vételárát.

Kérdezgettem még, hogy melyik cégről van szó, de arra nem emlékezett. Emlékezett viszont a címre, ahol jártak, és még néhány nagyon jól csengő hívószóra:

  • BAR listásoknak is adnak hitelt,

  • a hitel forint alapú,

  • nem jegyeznek be jelzálogot,

  • ez egy külföldi cég, akik “nem úgy állnak a pénzhez, ahogy a magyar bankok, hanem a bajba jutott embereknek szeretnének segíteni”.

Egy kis nyomozás…

Túl jónak tűnt a dolog, mert 5M forint kölcsönnél, ilyen futamidő mellett 2-3-szor nagyobb törlesztő részlet a megszokott. Ráadásul egy barátomnak nemrég 3 hónapig tartott, hogy elintézze a lakáshitelét, ebben az esetben pedig 1 hét elég lett volna.

Kíváncsiságból rákerestem az interneten, hogy milyen cégek működnek az említett címen. Amikor a telefonba beolvastam a cégek neveit, az egyik beugrott az ismerősömnek.

Csakhogy az a cég nem nyújthat hitelt, mert kizárólag fogyasztói csoportok szervezésével foglalkozik.

Mi az a fogyasztói csoport?

A fogyasztói csoportok hasonló célú személyek egyesülésén alapul. (Jelen esetben a hasonló cél azt jelenti, hogy a fogyasztói csoport minden egyes tagja 5-10 millió forintot szeretne.)

A tagok a cél érdekében előtakarékosságot vállalnak (egy előre megállapított részletet fizetnek minden hónapban).

A csoport szervezői bizonyos időközönként kiválasztják azokat, akik a célt elérik. A kiválasztás történhet sorsolással, de függhet a kialkudott részlet nagyságától, de mástól is. Ez a gyakorlatban azt is jelenti, hogy az 5 millió forintot megkaphatjuk az első havi részlet után, és azt is, hogy akár 15 évet kell várni rá.

Egyértelmű, hogy ez nem hitel, mert a hitel összegét biztosan a törlesztés kezdetén folyósítják, míg fogyasztói csoportok esetében bizonytalan, hogy mikor jutunk hozzá.

A fogyasztói csoportokról bővebben a PSZÁF honlapján lehet olvasni. (Néhány működő fogyasztói csoportot is felsorolnak.)

Mi a baj a fogyasztói csoportokkal?

Nem feltétlenül van baj velük. Kivéve, ha:

  • nem pontosan tájékoztatnak arról, hogy mi az ő szolgáltatásuk, vagy ha

  • nem tartják be, amit vállalnak

Ha a tájékoztatás pontos volna, nyilván jóval kevesebb embert érdekelne a dolog. Sajnos az újságok ma tele vannak olyan félrevezető hirdetésekkel, ahol hitelekhez hasonlóan reklámozzák a fogyasztói csoportokat.

Hasonló hirdetésekkel találkozni az újságokban is.

Hasonló hirdetésekkel találkozni az újságokban is.

Nem tett máshogy az fogyasztói csoport sem, amivel az ismerősöm találkozott. Amikor én telefonon hitelfelvételről érdeklődtem a cégnél, nem hívták fel a figyelmemet arra, hogy ők nem nyújtanak hitelt. (Sőt, olyasmiket kérdeztek, amit a hitelbírálatnál szoktak pl.: mennyi a jövedelmem, mióta dolgozom stb.) Amikor rákérdeztem, mikor fogok hozzájutni a pénzhez, a férfi a vonal túlsó végén elkezdett mellébeszélni. Megpróbált személyes találkozót egyeztetni az irodájukban, hogy részletesen tudjon “tájékoztatni”.

Hogyan lehet kivédeni a hasonló problémákat?

Több milliós üzleteknél sosem szabad sajnálni az időt a tájékozódásra. Főleg olyan céggel és termékkel (=fogyasztói csoport) kapcsolatban, amiről korábban nem is hallottunk.

Felhívtam a PSZÁF ügyfélszolgálatát, hogy ők mit tudnak mondani a cégről. Nagyjából a fenti linken található információkat erősítették meg telefonban is, vagyis:

  • hitelt csak engedéllyel rendelkező cégek nyújthatnak

  • az engedéllyel rendelkező cégek listája fent van a PSZÁF honlapján (de ez a cég nincs köztük)

  • a fogyasztói csoportokkal kapcsolatban a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) további felvilágosítást adhat.

A GVH ügyfélszolgálatán a következőket mondták:

  • a cég ellen versenyhivatali eljárás folyik, mert rengeteg panasz érkezett már ellenük (a megtévesztő hirdetéseken kívül az is elképzelhető, hogy a működésük alatt senkinek nem fizettek, tehát senki nem érte el a fogyasztói csoport “célját”),

  • általában ha kiszállunk egy fogyasztói csoportból, akkor a már befizetett pénzt elbukjuk

  • a legjobb, amit az ismerősöm tehet, az, hogy nem ír alá semmit és egy fillért sem fizet

  • készítettek egy weboldalt is a témáról: http://nedoljonbe.hu/

A GVH és a PSZÁF ügyfélszolgálatán is meglepően gyorsan és jól lehetett tájékozódni (kb. 20 percbe telt az egész), úgyhogy egy próbát mindig megér (legfeljebb nem tudnak segíteni).

Ebben az esetben a telefonálgatást meg is lehetett volna spórolni. A cég nevére rákeresve az interneten az első 10 találat közül már a másodiknál arról panaszkodott valaki, hogy a cég átverte.

Az első 10 között volt a versenyhivatali eljárásról tudósító cikk is.

Az eredmény

Az ismerősömet sikerült lebeszélni arról, hogy beszálljon a fogyasztói csoportba, de azóta nem beszéltünk.

Komoly esélye volt annak, hogy valódi hitelt nem tudnak felvenni az idő szűkössége miatt, ezért lehet, hogy a foglalót elveszítik (ami azért elég komoly összeg!).


Egyéb megosztás: