– Sokszor visszatérő séma volt, hogy a csalók álcázták az értékesítő oldalukat.
Bújtatott értékesítés
– Hogy érti, hogy értékesítő oldal?
– Az értékesítő oldal egy olyan dokumentum, aminek egyetlen célja az, hogy rávegyen egy üzletre. Ilyet használni önmagában még nem bűn. Ismert a legális világban is.

De a csalók előszeretettel altatják el az emberek gyanúját azzal, hogy az értékesítő oldalt mondjuk egy hétköznapi tudósításnak álcázzák. Rengetegszer előfordult, hogy rákattintottam egy szenzációhajhász reklámra, ahol az volt a benyomásom, hogy csodálatos fogyásról, ingyen energiáról, vagy elképesztő meggazdagodásról lehet majd olvasni – de csak olvasni! Aztán kiderült, hogy valamit el akarnak adni nekem.
1. jellemző: a megrendelő lap
– Erről leginkább az árulkodik, hogy az ártatlannak tűnő cikk egy megrendelő lappal végződik. Melyik valódi hírportálon van ilyen?
– Mondjuk bármelyik hírportál árulhatja a saját előfizetését, vagy merch-öt.
– Oké, és melyik portál árul azokon kívül valami mást?
– Olyat még nem láttam, de miért ne tehetné?
– Leginkább azért, mert nem működne. Nem is lehet minden cikkhez kapcsolódó terméket találni. Ráadásul a cikkek általában rövid ideig érdekesek, ezért normálisan alig lehetne valamit eladni velük. Lehet, hogy egy csomó termék még a nyakukon is maradna. Annyira kevés esetben működne, hogy nincs értelme foglalkozniuk vele. Úgyhogy üzleti modellnek elég problémás. Partnerprogramos linket persze tehetnek a cikkbe, az nem kerül semmibe. Csak abban az esetben ugye nem a hírportál veszi fel a megrendelést.
– De akkor ebben az esetben miért csinálták?
– Azért, mert nem egy cikkhez kerestek terméket, hanem a termékhez írtak cikket. Sőt, igazából a cikk nem cikk, hanem egy értékesítő szöveg, ami örökzöld és akármeddig felhasználható. Nincs aktualitása, ezért hírnek nem igazán tekinthető.
2. jellemző: nincs reklám
– Szóval már a megrendelő lap miatt hazugság az, hogy az ember éppen egy hírt olvas. És ennek szoktak lenni más jelei is.
Az értékesítő oldalakon nem szeretik, ha az embernek van lehetősége bármit csinálni azon kívül, hogy rendelést ad le.
Ezért az értékesítő oldalban nincsen reklám, ami elterelhetné a figyelmet. De ugye egy kezemen meg lehet számolni, hány olyan valódi hírportál van, ahol nem kell előfizetni, és nincs reklám sem, igaz?
– Egyáltalán van ilyen?
– Van. Mondjuk, amit az állam fizet.
3. jellemző: megtévesztő linkek
– A másik dolog, ami el tudná terelni a látogató figyelmét, azok a linkek. Egy tisztességes értékesítő oldalból kiszednek minden linket, hogy a látogató csak egyfelé haladhasson tovább.
De a csalók fenn akarják tartani a hírportál látszatát, ezért betesznek az oldalba egy csomó megtévesztő linket.
– Hogy lehet egy link megtévesztő?
– Úgy, hogy ránézésre pl.: a hírportál felső menüjének tűnik, ahol olyan rovatok vannak, hogy „Sport”, „Politika”, és „Időjárás”. De ha rájuk kattintok, akkor vagy nem történik semmi, vagy egyenesen a megrendelőlaphoz visznek. Esetleg újratöltik az oldalt, hogy az az érzésem legyen, hogy történt valami, de mégis ugyanott találom magamat.
Ugyanez vonatkozik a mindenféle megosztási gombokra, pl.: Facebook, Twitter, e-mailben küldés stb. Ettől úgy néz ki az oldal, mintha egy valódi hírportál lenne, de egyik sem azt csinálja, amit várni lehet tőlük.
Ezek lehet, hogy önmagukban csak kis, ártalmatlan és értelmetlen jelek. De később kiderülhet róluk, hogy ezek árasztották a rothadó csontvázak szagát.
A kép forrása: https://pxhere.com/hu/photo/1583361
Ez a cikk az „Így ne szegényedj el” (ínsze) sorozat része. A történet Jani bácsiról szól, aki a pénzügyi rémtörténetek állatorvosi lova: szinte minden megtörténik vele, aminek nem lenne szabad. Amiről mesél, azt a valóság ihlette, de csupán a képzelet szüleménye. A történetben se valós személyek, se valós szervezetek nem fordulnak elő, és a valósággal való bármilyen egyezés csak a véletlen műve. A sorozat itt kezdődik, és az összes cikk itt található.
Hozzászólás Facebook-on: