– Az első kocsi eladásakor halottam először, hogy „akinek van pénze majomra, legyen pénze banánra is”.
A fenntartási költségek 50 árnyalata
– Aha. És ha mondjuk „egy barátom” ezt nem értené, hogyan fordítsam le neki hétköznapi nyelvre?
– Itt azt jelenti, hogy ha megveszel valamit, a fenntartását is tudnod kell állni, ami két nagyon különböző dolog. Pl.: ha lakást veszel, állnod kell a rezsit és a felújítást. Ha kocsit, akkor meg minden költséget, ami vele jár.
Ráadásul úgy vettem észre, hogy a legtöbb autós még a saját kocsijának a fenntartási költségével sincs tisztában. Akkor honnan lenne fogalma arról, mennyit kell költeni arra, amit megvenni készül?

– De hogyhogy nem tudják legalább a sajátjukról?
– Annak millió oka van. Az első hiba, amibe én estem bele, az volt, hogy egyetlen hónapból indultam ki. Mert lehet, hogy ebben a hónapban tényleg csak tankolni kellett, de a következőben meg le kell műszakiztatni, amihez meg kell javítani rajta 5 dolgot is.
Ezért jobb legalább egy évre átlagot vonni. Mondjuk ez is tévedés, mert a gumik általában nem egy év alatt kopnak el. Aztán a teljes költség rengeteg tételből áll össze. Ilyen-olyan adók, biztosítás, javíttatás, vizsgáztatás, üzemanyag… Amíg nem vezettem táblázatban, mindig kifelejtettem valamit.
Az emberi tényező
– De van egy ennél sokkal prózaibb ok: nekünk például érzelmi kapcsolatunk is van az autóval. Azt hiszem, ezzel nem vagyunk egyedül. Még azok is ilyenek, akik nem autómániások. Az autó szabadságot adott és velünk volt majdnem az egész életükben. A napi bevásárlástól a szüléseken és a nyaralásokon át az orvoshoz járásig.
Mi még olyan nevet is adtunk a kocsiknak, mint pl.: „Vörös villám” és „Tehénke”. Márpedig Tehénkéről sokáig nem akartuk tudni, hogy mennyibe kerül, mert a végén az jön ki, nem engedhetjük meg magunknak és le kell vágni. Úgyhogy hiába tettük el a számlákat, nagyon sokáig nem összesítettük. Inkább homokba dugtuk a fejünket, és azzal hessegettük el a dolgot, hogy 10 éve is 5 ezerért tankoltuk, meg most is.
Fontos tényezők
– Úgy vettem észre, hogy a fenntartási költség nagyon széles skálán tud mozogni. Egy új kocsin kevés dolog romlik el, és ha javítani kell, valószínűleg a garancia fedezi. Tehát az új autónak kisebb a fenntartási költsége, cserébe magas az ára. És mellette hozzá lehet szokni, hogy csomó mindenre nem kell költeni, hogy aztán a kocsi megöregedésével meglepődjünk: jé, ilyen költség is van?
De egy olyan használt autón, ami az új árának a tizedébe kerül, bármi elromolhat, és ilyenkor az sem mellékes, hogy mennyibe kerül hozzá az alkatrész. Amit kisebb szériában gyártottak, ahhoz valószínűleg drágább szinte minden. Meg az sem mindegy, hogy a véletlen mit ad ki minden nap.
Ez a cikk az „Így ne szegényedj el” (ínsze) sorozat része. A történet Jani bácsiról szól, aki a pénzügyi rémtörténetek állatorvosi lova: szinte minden megtörténik vele, aminek nem lenne szabad. Amiről mesél, azt a valóság ihlette, de csupán a képzelet szüleménye. A történetben se valós személyek, se valós szervezetek nem fordulnak elő, és a valósággal való bármilyen egyezés csak a véletlen műve. A sorozat itt kezdődik, és az összes cikk itt található.
Hozzászólás Facebook-on: